Gmina to najczęściej pierwsza z jednostek samorządu terytorialnego, z jaką styka się mieszkaniec i potencjalny petent. Każdemu z pewnością chociaż raz zdarzyło się lub zdarzy załatwiać formalności w urzędzie gminy. Największą przeszkodą ku temu bywają ograniczone godziny pracy urzędów i brak kasy, co uniemożliwia natychmiastowe uregulowanie płatności. Aby ułatwić kontakt z gminą mieszkańcom, urzędy wychodzą im naprzeciw i oferują możliwość rozwiązania części spraw zdalnie. To bardzo duże ułatwienie szczególnie dla osób, które pracują poza swoją miejscowością i trudno by im było wrócić na czas, by dopilnować swoich spraw. To również ogromne ułatwienie dla lokalnych urzędników, którzy dzięki systemowi mają klarowną możliwość wydawania decyzji.
Zadania informatyzacji usług:
- zwiększenie zadowolenia mieszkańców z jakości usług publicznych,
- poszerzanie świadomości petentów na temat możliwości skorzystania z rozwiązań w trybie online,
- klarowne zasady działalności systemów informatycznych i zapewnienie bezpieczeństwa przechowywanych danych i dokumentów,
- zwalczanie tzw. podziału cyfrowego i przełamywanie barier technologicznych,
- większa efektywność sektora publicznego, optymalizacja procesu wydawania decyzji i rozpatrywania wniosków.
- płynna współpraca pomiędzy urzędami, obywatelami, przedsiębiorcami i innymi instytucjami na różnych szczeblach administracji publicznej.
Jakie sprawy można załatwić zdalnie w polskich gminach?
Oczywiście stopień wdrażania informatyzacji usług w poszczególnych gminach zdecydowanie się od siebie różni, to prognozy wykazują, że coraz więcej nawet niewielkich wiejskich gmin jest zainteresowana korzystaniem z nowoczesnej infrastruktury. Obecnie przyjmuje się, że mieszkaniec gminy w Polsce jest w stanie załatwić średnio 25% lokalnych spraw drogą internetową. Samorządy ciągle jednak dążą do poprawy tego wskaźnika. Niezbędna jest w tym celu edukacja urzędników, rozszerzanie infrastruktury, wdrażanie najnowszego oprogramowania oraz edukacja mieszkańców dotycząca wygodnych rozwiązań elektronicznych. Korzyści są zdecydowanie obopólne, zarówno dla urzędów, jak i petentów – to przede wszystkim oszczędność czasu i kosztów, gdyż urzędnik dostaje gotowy, właściwie wypełniony formularz, a petent nie musi poświęcać czasu na dotarcie do gminy. Cały elektroniczny obieg informacji wyklucza konieczność wysyłania listów drogą pocztową czy wykonywanie rozmów telefonicznych. Co możemy załatwić zdalnie w gminie? Sprawy te można podzielić na kilka kategorii, najważniejsze z nich to: sprawy związane z nieruchomościami od osób fizycznych i prawnych, uregulowanie podatków rolnych, leśnych i od środków transportu dla osób fizycznych i prawnych, ustalenie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wydanie zaświadczenia o wielkości gospodarstwa rolnego, wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego, złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego, zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy, zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego i wiele innych. Możliwości mieszkańców zależą od stopnia zaawansowania gminy w zakresie wprowadzenia usług e-administracji.